I kollektivtrafiken

Jag tycker om att vara pendlare. Två dagar i veckan pendlar jag mellan Halmstad och Göteborg. Det är ingen jättesträcka, men sådär lagom för att hinna äta frukost, lyssna på en bra bok, eller som det numera brukar bli: sova. Senast blev det däremot inte så mycket sova då en skolklass (gissar niondeklassare) var på skolresa till Göteborg. Av dialekten förstod jag att de var från skåne, så de började bli lagom uttråkade i höjd med Falkenberg. Förståeligt! Uttråkningen ledde till en rad olika mer eller mindre högljudda reselekar. Mest högljudda faktiskt. Efter ett tag tröttnar en dam som sitter nära skolklassen och tar sin (enorma) resväska och flyttar längre fram i tåget, där jag sitter. Hon söker medlidande från mig och säger: "Usch så respektlöst mot oss andra resenärer!". Jag ler lite menande men tänker att skolklassen inte stör mig så mycket; jag som kan stoppa i mina hörlurar och försvinna till min bok. 
 
Mitt över gången, i ett fyrsätesbås, sitter två andra damer i samma ålder som damen som nu sitter mittemot mig. De sneglar på Dam nr 1, lutar sig över gången och Dam nr 2 säger skarpt: "Hörrudu, du får nog ta och flytta på din resväska". Resväskan står mitt i gången och andra resenärer tvingas att hoppa över den. Dam nr 3 säger: "De ropar faktiskt ut i högtalarna att väskor inte får stå i gången". Dam nr 1 söker återigen medlidande från mig. Men vad ska jag säga? Dam nr 2 och 3 har ju rätt. Dam nr 2 till Dam nr 3 om Dam nr 1: "usch så respektlöst mot andra resenärer!"  
 
Vid nästa stopp, Kungsbacka, kliver det alltid på många resenärer. Pendlare de flesta av dem, precis som jag. Vi är vana. Men en del är enstakagångsresenärer. "Ursäkta", säger en av de nypåstigna till Dam nr 2 och 3, "jag skulle vilja sitta på den här platsen", Dam nr 2 och 3 nästan unisont: "Men vi satt ju här först!?" Den nypåstigne svara: "jo... men jag har reserverat den här", och visar sin biljett. Dam nr 2 och 3 tvingas skamset att stuva om bland sina handväskor, tygkassar  med stickningar, väskor med matsäck och necessärer och tränger muttrande ihop sig bredvid varandra. 
 
Jag tycker om att vara pendlare, jag är van. "Höger sida i vagn 11 är alltid bokad", säger jag "då får man räkna med att flytta på sig om man inte har platsbokat, allt annat är respektlöst". Ok, jag kanske inte sa det där sista, jag fegade ur.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0