Kaninfamiljen

Så kom då dagen då mameluckfamiljen bestämde sig för att bli veganer bli vegetrianer utesluta allt kött utesluta rött kött och kyckling. Ok då, utesluta rött kött och kyckling hemma. Vi skulle kunna säga att vi blev typhemmahalvvegetarianer. Så skulle vi kunna säga. Mamman i den här familjen, jag alltså, har varit äggvegan i mitt tidigare liv. I min ungdom. För mig är det här därför inte en särskilt stor grej. Större är den nog för pappan i den här familjen. Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt  varför jag började äta kött igen. Men anyhow: bara för att vi utesluter vissa livsmedel ut vår kost betyder inte det att vi måste göra våra kostvanor till vår identitet. Fast det är klart, typhemmahalvvegetarian låter ganska coolt. 
 
Egentligen vill vi mest äta lite nyttigare. Lite nyttigare och billigare. Lite nyttigare, billigare och miljövänligare. Och mer politiskt korrekt.
 
Även om jag och pappan inte tar så värst jätteseriöst på våra egna regler, så måste vi ta v ä l d i g t serisöt på Lilleputtens regler. Lilleputt är, som tidigare nämnt, allergisk mot mjölkprotein. Nej, det är inte samma sak som att vara laktosintollerant, och det är inte heller samma sak som glutenintollerans (jo, det får vi klargöra mest var och varannan dag). Lilleputtens kost är alltså helt mejeriproduktfri. Ingen mjölk, grädde, ost, smör eller annat från kossan. Från kossan eller geten. Från kossan, geten, fåret, buffeln eller något annat djur för den delen. Ofta tycker jag att andra tycker att jag tycker att det är allvarligare än andra förstår att det är. Men det är en allergi, inte en överkänslighet, och minsta lilla han får i sig så får han eksem. Och med minsta lilla menar jag att det tillexempel inte går att använda samma smörkniv till hans och vårt smör, eller att vi inte kan slicka av hans napp om vi precis har ätit glass. Summan av kardemumman är såklart att livet hade blivit lite enklare om hela familjen bara slutade äta glass. Haha, yeah right. 
 
BVC har inte direkt varit några höjdare vad gäller tips på mellanmål till vår Lilleputt. I det däringa häftet alla får innehöll alla mellanmålsrecept någon mejeriprodukt och möjlkfri smörgås (ja, bröd kan innehålla mjölk, eller vara penslade med mjölk) blir lite enformigt i längden. Så, I give to you:
 
Apelsinsaftsoppa med havreghurt:
3 dl juice från apelsin
3 dl vatten
0.5 msk potatismjöl
0.5 dl havreghurt
Något trevligt bär eller fräsig frukt i lagom storlek
 
1. koka upp vatten och apelsinjuice
2. blanda ut potatismjölet med lite kallt vatten och häll i en stråle ner i apelsinvattnet
3. koka upp
4. Servera med havregurt och bär eller frukt
 
Ja, jag serverar alltid min son fint upplagd mat. Haha. Not. 
Linn
2014-08-05 @ 20:53:09
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Har han klarat sig från äggallergi? Theodor ska ta nya prover nu snart, men jag har inte mycket hopp just nu. Några pussar efter att jag druckit oboy och han är rödprickig direkt!

Inte för att jag gör det särskilt ofta, men en kan koka lite äppelbitar ihop vatten och havregryn och sen krydda med lite kanel. Också ett käckt mellanmål, måste testa ditt! :)

Svar: Ingen äggallergi! Han fick till och med ta blodprov för det när han var yttepyttelite. Eller ja, han var väl fem månader kanske. Men bara mjölk han inte tål vad vi vet. Har testat att ge lite sojaprodukter också nu det senaste, så ska se hur han reagerar på det (läste någonstans att mjölkallergiker ofta är allergiska mot soja). Men än så länge har det inte hänt något. Tack för tipset! Ska testa det imorgon :)
Sofie

Linn
2014-08-05 @ 21:50:55
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Men vad skönt att slippa äggallergin åtminstone! Så mycket ägg kan användas till som är smidigt hehe!
Har också läst det om soja, men inte märkt av något. Kör mest havreprodukter dock. Tyckte det var störigt att de hade sojaprotein i den mjölkfria gröten från Semper...

Svar: Ja, jätteskönt att slippa det. Lilleputten får pannkakor var och varannan dag... hehe. Läste att du gjort äggfria till Theodor, det måste jag testa nån dag! Vi kör också nästan uteslutande havreprodukter, men hade varit skönt om han kunde äta tofu. Typ tofuost. Finns inte så mycket kul vegetariska pålägg annars tycker jag.
Första gången vi köpte mjölkfri gröt köpte vi nestlés. Det var dumt. Den innehöll helt galet mycket socker!
Sofie

Småstadsfrun
2014-08-05 @ 22:02:16
URL: http://www.smastadsfrun.se/

Vi är också halvvegetarianer. Äter inte kött men gärna fisk, skaldjur, mjölkprodukter och ÄGG (haha). Har ätit så länge jag minns och nä jag är inte ett dugg sugen på flintastek som de flesta köttätare har svårt att förstå.
Dessutom äter vi allting laktosfritt. Något som kom i 5 års åldern och inte är någon modegrej som de flesta tror. Jag vet också skillnaden på mjölkprotein och laktosintolerans. Jag kan det här, har en examen i mat och måltid med inriktning på just det, näringslära. Ändå tror folk att jag ljuger när jag försöker förklara att det inte finns något som heter laktosallergi och att mjölkprotein och laktos INTE är samma sak och NEJ jag kan inte äta mjukglass o inte någon med mjölkproteinallergi heller. Suck.
Keep on the good work säger jag till dig!

Svar: Jag har aldrig varit så förtjust i kött, så är överlycklig över att sambon har gått med på detta halvvegetarianande. Vi får väl se om vi kör fullt ut sen. Det är åtminstone min ondskefulla plan att göra detta stegvis.
Nu funderar jag på hur vi ska lägga fram det här till framtida förskola om han inte vuxit ifrån allergin till dess: "jo, alltså. Han tål inte mjölkprotein. Och han äter inte kött. Alltså, inte rött kött. Och inte kyckling. Och så ingen mjölk då. Eller ost. Eller smör. Ja, ni fattar? Inga mejeriprodukter alltså. Och tänk på att det kan finnas mjölk i olika former i till exempel, buljong, bröd och i typ alla halvfabrikat. Och så äter han inte kött, sa jag det?"
Sofie

Linn
2014-08-05 @ 22:10:43
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Ja alltså pannkakor är ju fantastiskt. Min syster är skillnad på det. Sist slängde hon ihop till Theodor på typ potatis, morötter, vatten, havreghurt,mjöl och bakpulver. Igår när Theodor inte ville äta men festliga måltid med potatisgratäng och lax så mixade jag det och blandade ihop till pannkakssmet och stekte, då gick det ner. Meeen vore ju mycket lättare att till det om jag bara kunde slänga i några ägg.. Hehe!

Svar: banan är ju annars bindande, har du testat att mosa banan i pannkakssmeten istället för ägg? Borde funka...
Sofie

Linn
2014-08-05 @ 22:17:16
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Skillad skulle det stå, hon har skillzzzz hehe

Linn
2014-08-05 @ 22:26:01
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Åh nej men har innan tänkt att bananpannkakor vore ju toppen att ge!! Blir nog till att prova imon! :D

Svar: Ser fram emot att få en recension! Vår skrutt blir crazy trög i magen av banan, annars hade jag testat själv.
Sofie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0