Tips till föräldrar som vill ge tips till föräldrar

Hela blogg- tidnings- och forumsvärlden kryllar av tips till nyblivna eller blivande föräldrar. Det är inte så att jag på något sätt tycker att de tipsen är dåliga. Absolut inte. Men bara för att någon har barn betyder inte det att den är expert på alla barn. Den är inte heller expert på alla föräldrar. Jag publicerar här några tips till föräldrar som har åsikter eller vill ge tips till blivande eller nyblivna föräldrar.
 
Mina topp tre never say till blivande föräldrar:
 
1. "Passa på att sova nu, för det kommer du aldrig få göra igen"
- Min favorit. Alla som ska bli föräldrar får höra detta minst en gång om och om och om igen. Alla känner kanske inte att det är så himla jättelätt att "passa på" att sova. Med en mage stor som en luftballong, ont i ryggen, sammandragningar och otaliga nattliga toabesök är det faktiskt inte superenkelt att "passa på" att sova lite. Den icke-bärande föräldern, om den finns, kanske inte heller känner att det är superenkelt att "passa på" att sova brevid ovanstående som vrider och vänder på sig och ska gå upp och kissa var tredje timme. Och för att inte tala om alla möjliga tankar som kan hålla blivande föräldrar vakna om nätterna! Det blir inte enklare att sova för att HELA VÄRLDEN talar om för en HUNDRA MILJONER gånger att en kommer sova ännu sämre de närmsta två-tio åren. 
 
2. "En sånhär måste ni ha. Och en sånhär. Och en sånhär!"
- Jag tillhör den kategorin föräldrar som ville ha stenkoll på allt och skaffa allt innan bebisen kom. Såhär i efterhand ångrar jag lite att jag inte väntade ett par veckor och kände efter vad vi verkligen hade behov av. Jag hade till exempel inte särskilt stor använding av amningspumpen - det var mycket enklare att handpumpa. Andra säger däremot att de inte hade överlevt utan den. Olika föräldrar - olika behov.
 
3. "Har ni känt några sparkar än?!"
Nej, inga sparkar än och det är inte lugnande att alla frågar. Oroar sig gör blivande föräldrar redan så det räcker och blir över. Tro mig, när bebisen buffar på magen kommer de blivande föräldrarna inte att prata om annat, så no need to ask!
 
Over and out!
 
 
Linn
2014-08-27 @ 21:58:58
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Aah allt detta en ska passa på att göra innan första barnet kommer. Fick panik på alla njut nu-tips, ta ett bad, läs en bok. Kunde ju varken sitta, ligga, stå eller gå utan smärtor, hur njuter en då?! Och egentid har en haft hela livet, inte det en längtar efter som höggravid direkt.
Men visst, den som kan njuta kan ju vara lycklig! Nu hade jag nog kunnat njuta av att ligga i soffan och ha egentid en hel dag, men då råkar ett visst litet barn ta all tid ;)

Svar: Jag kan bara tänka mig hur frustrerande njut-nu-tipsen är när det finns storasyskon med i bilden!
Sofie

Linn
2014-08-27 @ 22:18:16
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Ja. Jag har dock inte fått ett enda sådant denna graviditet. Kan kanske bero på att jag varit väldigt tydlig med att jag inte uppskattade njuta-tipsen första omgången haha..

Svar: Haha! Eller så är det ingen som tror på att en kan njuta när en har småbarn?
Sofie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0