Bokrecension: Staden av Tony Wolf

Barnitteratur är, som bekant, bra av väldigt många orsaker. Litteraturen kan bland annat hjälpa till att sätta ord på upplevelser, känslor eller föremål i barnets omgivning. Att läsa för barn är också positivt för barnets språkutveckling och det är dessutom bra för anknytningen mellan föräldrar och barn att läsa mycket med barnet. Men nog med det uppenbara.

Noah fick en bok av sambons kompis som var här på besök härom veckan, Staden av Tony Wolf. Genom färgglada illustrationer och realistiska ljudeffekter får vi lära känna staden: trafikljus, lekparken, flygplatsen och så vidare. Det är mycket att titta på på varje sida och boken bjuder verkligen in till att upptäcka nya saker varje gång vi läser den. På vissa ställen är den kanske något överdrivet pedagogisk och det märks att det är en översättning... Jag menar, trafikpoliser, hur ofta ser vi sådana i Sverige?  Summan av kardemumman: fin, välgjord bok om än lite överdrivet pedagogisk ibland. Noah tyckte att ljudeffekterna var himla roliga! Jag och Noah ger boken 3,5 av 5 blöjor.

Om en inte gillar texten till bilderna, kan en helt enkelt hitta på en egen. Som sambon, när han läser för Noah. Vi skulle kunna säga, att om boken författaren bakom boken inte talar om hur det e g e n t l i g e n är, så är det föräldrarnas plikt att göra det. Så kan vi säga.

Sambo: "Jaha, nähä, titta här. Nu går snigeln mot rött ljus. Snigel bryter mot lagen"

Noah: "Daada da!"

Sambo: "Ja precis, Snigel kanske orsakar en krock och hamnar i fängelse. Vårdslöshet i trafik, kallas det"

Noah: "Iiiiiih" [pekar]

Sambo: "Det här är flygplatsen. Titta, där är en arab. Han kommer fastna i säkerhetskontrollen. Det blir nog ingen resa för honom, ska du se. Han hamnar säkert i fängelse också. Precis som Snigel. Fast araben har inte gjort något fel. Poliser kan var svin, förstår du"