Föräldraskapande beslutsångest

Jag är en mamma som läser mycket. Böcker, tidningar, bloggar, 1177 och gud förbjude: familjeliv.se. En genomgående trend - oavsett medie - verkar vara hur jobbigt och tröttsamt det är att vara förälder. Du får aldrig gå på toaletten ifred. Duscha är bara att glömma. Hemlagad mat är en lyx som förtärs hos mormor och morfar eller farmor och farfar, medan de underhåller bebisen som aldrig sover och bara vill äta. Som inte vill äta men bajsar hela tiden. Som aldrig bajsar men oftast gör allt på samma gång: äter, bajsar, rapar, kräker och sover. Puh! 
 
För det första: jag har inte upplevt någonting av ovanstående som några större problem. Men så har vi också delat på den här käcka grejen med att vara föräldralediga redan från början (jag vet, pretto). Eller ja, jag har ju studerat samtidigt som jag har varit hemma, men Noahs pappa har varit hemma de dagar jag har varit på universitetet eller skrivit hemtentor. Jag hade nog aldrig varken förväntningen eller ambitionen att hinna med så mycket mer än att vara förälder och studera. Jag sover när Noah sover, äter när Noah äter och det är ganska trevlig att ha sällskap på toaletten, faktiskt.
 
För det andra: jag kan meddela att INGENTING är jobbigare än den beslutsångest som förföljer mitt föräldraskapande. Dagens funderingar: Uv-kläder, eller inte Uv-kläder? Engångsbadblöja, eller återanvändningsbar badblöja? Badblöja över huvud taget? Röda eller blå Uv-kläder? Långa eller korta ärmar? Behövs Uv-kläder till en sjumånaders bebis verkligen? HJÄLP! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Linn
2014-06-09 @ 22:03:44
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Barn under året rekommenderas ju att inte vara i solen alls, så lyckas en med det behövs ju inga speciella kläder. Men annars är uv-kläderna himla bra tycker jag. Svala, lätta att skölja upp och torka och en slipper smörja in kroppen så mycket med läskig (ev giftig?) solkräm! Och herregud, dessa uv-dresser rött eller blått verkligen. Theodor har en som kommer från Intersport (dock köpt förra året) som är både rosa och blå hehe! Eftersom kläderna är så lätta att tvätta upp försöker jag ha Theodor utan blöja så mycket det går, så får han vädra rumpan lite. Men det beror ju på vad man hittar på för något!

Sofie
2014-06-10 @ 04:24:53
URL: http://mamelucker.blogg.se

Nä, de ska ju inte vara i solen... men det verkar sol att ALLA andra har till sina barn. Om han ska plaska i vattenbrynet på för-eller eftermiddagen? Behövs det då? Räcker det mee vanliga kläder då? Jag blir alldeles matt!

Linn
2014-06-10 @ 07:42:59
URL: http://linnevelina.blogspot.se

Min oprofessionella åsikt är att vanliga kläder räcker. Men att uv-kläder kanske är mer praktiska? Hehe!

Sofie
2014-06-10 @ 09:06:30
URL: http://mamelucker.blogg.se

Jag kompromissar och lämnar tillbaka byxorna (de var ändå för små)! Svåra beslut!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0